Gubbvad

Vad kan det bero på?

Om du ofta får kramp i vaderna eller känner dig stel så kan det röra sig om begynnande gubbvad.

Gubbvad, ”chronic muscle tear” eller ”tennis -leg”, yttrar sig ofta som krampkänning när du är ute och springer, många pratar om en huggande stickande smärta. Om de första varningstecknen ignoreras eller du har mer otur direkt, så kan det förvärras och snarare liknas vid en muskelbristning.

Som det hörs på själva namnet “gubbvad” drabbar denna åkomma främst lite äldre personer. Det är sällsynt att någon drabbas innan de har fyllt 30 år. Det är faktiskt ännu inte helt klarlagt vad som orsakar gubbvad. Men det har konstaterats att det främst är löpare på lite högre nivå som drabbas, som springer lite fortare och har ett kraftigare frånskjut. Den som bara tränar löpning, eller till och med tävlar, fortsätter ofta också att springa trots varningstecken och då förvärras symptomen successivt. En ofta nämnd orsak är ärrvävnad efter tidigare bristningar och överansträngning av inre vadmuskulaturen. Ofta är det en kombination av yttre och inre påverkan. Vila minskar symptomen, men besvären brukar återkomma så fort löpträningen tas upp igen.

Gubbvad är en typ av åkomma som kraftigt kan förvärras om du inte behandlar den på ett bra sätt, med ökad smärta och längre behandlingstid som följd.

Hur blir jag av med det?

Stötvågsbehandling är vår starka rekommendation vid gubbvad. Därefter inriktas behandlingen på styrke- och rörlighetsträning med stretch.

Vi hjälper dig att bedöma skadans art och svårighetsgrad. Om ingen misstanke om annan orsak finns, inleder vi behandling, som inriktas på att minska muskelspänningar och eventuell ärrvävnad.